• info3857642

Magnesium - lysets mineral

Opdateret: for 7 dage siden

Hvorfor er magnesium så vigtigt ??

Magnesium er et af de vigtigste mineraler for kroppen og er nødvendigt for alt levende

- både for planter, dyr og mennesker. Mineralet indgår i både naturens og kroppens fotosyntese og har dermed en nøglerolle i både naturens og vores egen sundhed.


Magnesium indgår i mere end 300 processer i din krop og er blandt andet vigtigt i fht:

- Normal funktion af muskler, led og nervesystemet

- Normal funktion af kredsløbet og blodets iltkapacitet.

- Normal funktion af det hormonelle system og immunforsvaret.

- Reparation og vedligeholdelse af DNA, styringen af cellevækst og celledeling.

- Dannelse af mange enzymer, der blandt andet styrer vores energiomsætning, dannelse af proteiner og delingen af cellerne.

- Afgiftningen af skadelige stoffer, som f.eks. kviksølv.

- Regulering af niveauerne af calcium, zink, kalium, kobber, vitamin D og øger optagelsen af vitamin C.


Hvordan opstår magnesium mangel?

Magnesiummangel opstår særligt på grund af kost, stress, dårlig mavetarmfunktion og medicin.

Et højt indhold af stivelse og sukker i kosten øger kroppens behov for magnesium, men også stress, traumer og et alarmeret nervesystem trækker store veksler på kroppens magnesiumdepoter.

Derudover er kaffe, p-piller, vanddrivende medicin, hjertemedicin og mave- tarm sygdomme faktorer der øger risikoen for magnesiummangel.


Symptomer og tegn på magnesium mangel:

- Muskelsvækkelse, muskeltræthed, muskelspændinger og krampetilstande

- Søvnløshed, dårlig nattesøvn og problemer med at falde i søvn

- Træthed, udmattelse og manglende energi

- Hovedpiner og migræne

- Hjerte- Karsygdomme, åreforkalkning, forhøjet blodtryk og forstyrrelser i hjerterytmen.

- Diabetes, insulinrestistens

- Menstruationssmerter

- Forstoppelse

- Knogleskørhed

- Tidlig ældning, tør hud, dehydrering på trods af stort vandindtag dagligt.

- Depression, angst, ængstelse

- Irritabilitet, humørsvingninger og påvirket immunforsvar pga. ophobning af skadelige stoffer i kroppen.


Kan du spise dig til nok magnesium?

Selvom du spiser sundt, grønt og varieret så kan du idag ikke spise dig til nok magnesium. For 60 år siden kunne vi spise os til 50 mg. magnesium ved at spise en portion grønkål. Idag vil en portion konventionel dyrket grønkål max indeholde 10 mg. magnesium.

Magnesium baner vejen for calcium, så calcium kan styrke knoglerne.

Så hvis du vil gøre noget godt for dine knogler, så skal du øge dit daglige indtag af magnesium.

Vitamin B6 støtter optagelsen af magnesium, det kan derfor være godt at tjekke om din multivitamin indeholder B6 eller tage B6 vitamin som tilskud sammen med magnesium.


Hvilken magnesium skal du vælge?

Der findes flere forskellige typer magnesium og de kan hver især lidt forskellligt. Det kan være en jungle selv at finde ud af hvad der er bedst, derfor er her en liste de former for magnesiumtilskud kroppens lettest optager.


Epsom salt / magnesium sulfat

Bruges til fodbad og karbad, hvor magnesium optages direkte gennem huden. Virker udrensende. Vær opmærksom på at huden optager de udskilte affaldsstoffer fra vandet, hvis du bruger fodbad/karbad i mere end 30 min.


Homøopatisk Magnesium Phos. D6 (cellesalt 7 i tabletter eller dråber)

Optages hurtigt via slimhinderne i mundhulen og går direkte i blodet, udenom den længere proces igennem tarmen.

Kan tages akut og i stedet for en hovedpinepille.


Magnesium pose

En lille pose fyldt med magnesiumsulfat giver en skøn afslappende og beroligende virkning på nervesystemet. Læg den på navlen når du tager dig et hvil, eller når du går i seng. Du optager magnesium energetisk på denne måde.


Magnesium olie

Magnesium optages her igennem huden, ligesom ved fodbad. Olien smøres på kroppen, f.eks. der hvor du mærker ømhed, smerter eller har tendens til kramper. Olien anvendes ikke ved kropsåbninger, på solskoldet hud, på rifter, sår eller lign. Ganske enkelt fordi det ikke er rart at “smøre salt i såret”. Magnesiumolie optages 5 gange bedre end magnesium der optages oralt. I klinikken sælger jeg magnesiumolie på sprayflasker.


Når du indtager magnesium i kapselform (oralt), er du afhængig af, at din fordøjelse fungerer optimalt, så du kan optage mineralet. Med magnesium olie er du ikke på samme måde afhængig af fordøjelsen og du skal ikke tage højde for hvornår magnesium skal indtages. Også andre faktorer kan nedsætte optagelsen af magnesium, som indtages oralt, feks. mangel på mavesyre og vanddrivende medicin.

Kan du få for meget magnesium?

Kroppen optager det magnesium den har brug for og det er meget svært at få for meget, men får du diarre af det, så er det tegn på at du har fået nok for en tid.


Læs evt. mere om magnesium på www.helsenyt.com , på www.radiodoktoren.dk eller på www.madforlivet.dk


6 visninger0 kommentarer